パブリックアート / Public Art
SPIRAL.UQ SPIRAL.UQ
木戸 修 2017年制作(ステンレス)
木戸作品は初期作品から現在にかけておおよそ三期にわけることができます。初期の作品は二次元から三次元への転換、二期目はそこに螺旋の要素が加わり、現在までに至る80年代後半からは、螺旋のかたちそのものがテーマになっています。
三次元空間の美しい螺旋の形状を生み出すため、緻密な計算式でSIN曲線(サインカーブ、正弦波)を元に手書きで作図し(現在は自身が作成したプログラムで数式を計算している)、それを作家自身は「数字によるデッサン」と表現しています。その螺旋の捻れ複雑にかつ規則性をもつ数式は、磨き込まれたステンレスによって美しい曲面を描き、鏡面に映り込む空や周囲の景色は作品と環境と共生するようです。
本作品はシリーズのなかでも特に構造が複雑で、これまでの集大成ともいえる作品です。正面からは規則性のある螺旋の渦状ですが、視線を徐々に横に向けていくと、螺旋は捻れを帯びながら複雑に入り組んだ集合体で、そのフォルムは球体から成ることに気づきます。
Osamu Kido Production in 2017 (stainless steel)
Kippo works can be divided into three periods from the initial work to the present. Early works changed from 2 – dimensional to 3 – dimensional, in the 2 nd period spiral elements were added there, and from the latter half of the 1980’s until the present, the shape of the spiral itself is the theme.
In order to create a beautiful spiral shape in three-dimensional space, I draw it by handwriting based on SIN curve (sine curve, sine wave) with a precise calculation formula (Currently I’m calculating mathematical expressions with my own program) The writer himself expresses it as ‘drawing by number’. Twisting of its helix Complex and regular mathematical expressions draw beautiful curved surfaces with polished stainless steel, and the sky and surrounding scenery reflected on the mirror surface seems symbiotic with works and the environment.
This work is a work that can be said to be a culmination of the past, especially the structure is complicated especially in the series. Although it is a spiral shape with regularity from the front, as you gradually turn your line of sight sideways, the helix is twisted and complicated intricately aggregated body that you notice that its form consists of spheres.